تبلیغات
کادر بسته ، نمای باز - مطالب تیر 1392
کادر بسته ، نمای باز
و خدایی که در این نزدیکیست ...

مقایسه میکس، مونتاژ و تدوین
ارسال در تاریخ 31 تیر 92 توسط مصطفی صفری
کلمه «میکس» برای صدا به کار می ره  و کلمات مونتاژ و تدوین واسه تصویر

فرق مونتاژ با تدوین چیه؟ 
ادیت تصویر، یکی از مراحل تولید یه فیلمه و دو جنبه می شه واسش تعریف کرد. 
مونتاژ و تدوین؛ که در اصل یکی هستن ولی یه فرق با هم دیگه دارن. 
مونتاژ، جسم و تدوین، روح اونه. 
یعنی این که اگه شما یه فیلم رو  - درست یا غلط مهم نیست - تغییرش بدی، اونو مونتاژ کردی. 
اگه مونتاژ، بی معنی باشه - و یا منظور رو نرسونه - اون کار شما دیگه تدوین نیست. 

یه مونتور - مونتاژ کار - اگه با ادیت فیلمش، هدفی رو دنبال کرده باشه، تدوین کرده. 
و همین طور، اگه کسی از مونتاژ - کار با ابزارها و نرم افزارها - چیزی نمی دونه، ولی می تونه با فکر و نظرش، یه مونتور رو راهنمایی کنه، تدوین انجام داده. 

توی عالم فیلم سازی، مونتور کسیه که فقط به ابزار آشناست و تدوین گر کسیه که علاوه بر مونتاژ، به مفهوم تصاویر و قوانین فیلم سازی آشنا باشه و خودش بتونه کارگردانی هم انجام بده.



طبقه بندی: تدویـــن، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما
آینده تلویزیون: پخش زنده ویدیوی ۳۶۰ درجه‌ای
ارسال در تاریخ 23 تیر 92 توسط مصطفی صفری
پروفسور فیلیپ بکرت، رییس یک طرح تحقیق اروپایی است که هدف آن توسعه روش های بصری است. 
یکی از ابداعات این گروه، یک سیستم دوربین گردان است که قادر به پخش زنده ویدیوی ۳۶۰ درجه‌ای است. ویدیو را می‌توان در اینترنت یا بر روی یک اکران منحنی گونه بزرگ مشاهده کرد.
فیلیپ بکرت، استاد دانشگاه هسلت بلژیک:
«می‌خواهیم رسانه تصویری جدیدی اختراع کنیم. استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه‌ای و نمایش تصویر به شیوه های مختلف، به تماشاگر امکان می‌دهد تا به همه طرف نگاه کند و از همه زوایا رویداد را مشاهده کند.»
این طرح اروپایی همچنین روش گزارش از مسابقات ورزشی را تغییر می‌دهد. یک دوربین با ۱۶ لنز، قادر به نمایش کل زمین فوتبال در یک تصویر زنده با وضوح بالاست. یعنی هیچ کدام از تحرکات نادیده نمی‌ماند و پخش، شامل همه جزییات است.
تام مرتنس، مدیرعامل «کاماراگوس»: 
«همه تصاویر درست کنار هم چیده شده‌اند. محاسبات بسیاری لازم است. آنچه خوب است این است که همه این محاسبات در زمان واقعی اتفاق می‌افتد، پس می‌توانید آن را در تصاویر زنده به کار برید.»
به هم متصل کردن ۱۶ تصویر در یک ویدیوی زنده با وضوح بالا بسیار پیچیده است.
تام مرتنس، مدیرعامل «کاماراگوس»: 
«باید بفهمیم هر لنز نسبت به لنز دیگر چقدر متمایل است، سپس باید مطمئن شویم که هم ترازی بین لنزهای مختلف به دقت تخمین زده و حساب شده است. وگرنه با شکاف‌هایی در خطوط یا عدم تطابق بین بازیگران مختلف مواجه خواهیم شد.»
فیلیپ بکرت، استاد دانشگاه هسلت بلژیک: 
«آنچه ما در چهارچوب طرح رسانه توسعه دادیم، اولین قدم به سوی پر کردن شکاف بین گرافیک رایانه‌ای و ویدیو است. هدف، جایگزین کردن تلویزیون نیست، بلکه تکمیل آن است



طبقه بندی: برنامه سازی تلویزیون، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما
3. اصول الفقه / مقدمه
ارسال در تاریخ 22 تیر 92 توسط مصطفی صفری
در مقدمه از اموری که ارتباطی با وضع ، استعمال و دلالت لفظ دارند بحث می شود و دارای چهارده مبحث است:

1. حقیقت وضع:
بدیهی است که در هر زبانی دلالت الفاظ بر معانیشان ، دلالت ذاتی نیست ، مثل ذاتیت دلالت دود بر وجود آتش ، 
هرچند که گروهی از علمای ادب ، این توهم غلط را کرده اند ، 
لازمه دلالت ذاتی لفظ بر معنا اینست که زبان تمام انسانها در این دلالت مشترک باشد ، درحالیکه مثلا در فارسی الفاظ عربی و غیر عربی در صورت عدم یادگیری زبان عربی فهمیده نمیشود و همچنین در سایر زبانها ، و این مطلب ، امری واضح و بدیهی است.
و از اینجا می فهمیم که دلالت لفظ بر معنایش ، توسط واضعی ، جعل و تخصیص شده است. و لذاست که دلالت لفظیه داخل در دلالت وضعیه میشود.

2. واضع کیست؟
اما اولین کسی که در هر زبان لفظ را برای معنا وضع کرد چه کسی بود؟
گفته شده: واضع باید یک شخص خاص باشد که گروهی از انسانها در فهمیدن آن زبان از وی تبعیت کرده اند.
و همچنین گفته شده است که - این قیل به صحت نزدیک تر است - طبیعت بشر بر حسب ودیعه الهی ، این اقتضای را دارد که مقصود خود را توسط لفظ بیان کند ، پس هنگام اراده معنای خاصی ، از پیش خودش لفظ خاصی را اختراع کرده است - مثل اینگونه رفتاری که از کودکان در ابتدای یادگیری زبان می بینیم - و با دیگر انسانهایی که مرتبط بوده ، با این لفظ اختراعی مفاهمه برقرار کرده است ، 
و همچنین دیگران  از پیش خودشان الفاظی را برای مقاصدشان اختراع کرده اند و به مرور زمان ، از مجموع این الفاظ اختراعی ، طایفه کوچکی از الفاظ جمع آوری شده است ، تا جائیکه زبان خاصی که دارای قواعد خودش بوده و گروهی از انسانها بوسیله آن مفاهمه  می کرده اند ، بوجود آمده است.
واین زبان بوجود آمده بین اقوام و گروههای دورتر منشعب شده و نزد هر قومی چرخیده است و تغییر و زیادتی در آن ایجاد شده است ، تاجائیکه زبان دیگری از آن جداشده است ، پس برای هر گروهی زبان خاص خودشان بوجود آمده است.
و لذاست که تعریف حقیقت وضع چنین میشود : قرار دادن لفظ به ازای یک معنا و تخصیص آن لفظ به آن معنا.
و از دلایلی که بر پذیرفتن قول دوم در مورد واضع موجود می باشد اینست که اگر واضع لفظ بر معنا، یک شخص خاص بود، در تاریخ زبان ها گفته میشد و هر زبانی واضعش را می شناخت.

3. وضع تعیینی و تعینی:
اگر دلالت لفظ بر معنای اصل آن لفظ ، ناشی از جعل و تخصیص باشد ، وضع تعیینی نامیده میشود.
وگاهی دلالت ، از اختصاص لفظ بر معنا بصورت کثرت استعمال بدست می آید ، بگونه ای که ذهن ها به شکلی در می آیند که هرگاه لفظ را میشنوند ، از آن لفظ به معنایش منتقل میشوند. و به این وضع تعینی می گویند.



طبقه بندی: فقه و اصول، 
نظرات شما
فن برنامه سازی تلویزیونی - قسمت دهم
ارسال در تاریخ 21 تیر 92 توسط مصطفی صفری

مسئولیتهای گروه

جمع آوری گروه به عهده دبیر است. سه نفر نیروی کار خوب، مفیدتر از 10 نفر نیروی متوسط است و اکثر دبیران به دنبال کیفیت هستند یا کمیت. اشخاصی را که در گروه کار می کنند را نباید مجبور به انجام کاری کرد بلکه باید آنها را راهنمایی و هدایت کرد و اگر به اندازه تواناییشان مسئولیت داده شود بهتر کار می کنند.
مسئولیت در قبال جنبه های حقوقی:
دبیر به طور مستقیم یا غیر مستقیم مسئول جوانب حقوقی برنامه اش نیز است.
این مسئولیتها در 6 مقوله خلاصه می شود.
1 – قانون تلویزیون ( سال 1964 ) در زمینه تلویزیون مستقل
2 – قانون نمایش مردم ( سال 1969)
3 – هتک حرمت
4 – توهین به دادگاه
5 – حمایت از خردسالان
6 – حق نشر و نمایش



ادامه مطلب
طبقه بندی: برنامه سازی تلویزیون، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما
فن برنامه سازی تلویزیونی - قسمت نهم
ارسال در تاریخ 21 تیر 92 توسط مصطفی صفری
دبیر خبر و تهیه کننده
– یک دبیر خبر ، مدیر اجرایی یک برنامه وقایع جاری یا مجموعه برنامه خبری ، و مسئول کلی محتوا و سبک برنامه است . 
2 – یک تهیه کننده نسبت به ظاهر برنامه ، تجهیزات ، نیروی انسانی ، بودجه و سازماندهی عمومی در مقابل دبیر مسئول است . برنامه های مستند یا گفتگوهای مصاحبه ای ، تهیه کننده نقش دبیر را نیز ایفا می کند . 
3 – یک کارگردان ، ترتیب واقعی تصاویر و اصوات را به نحوی که پخش می شود انتخاب کرده و کنترل می کند و معمولا در زمینه های فنی و تدارکاتی در مقابل تهیه کننده و در زمینه محتوا به دبیر خبر جوابگو است . 


ادامه مطلب
طبقه بندی: برنامه سازی تلویزیون، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما
(تعداد کل صفحات:4)      [1]   [2]   [3]   [4]