تبلیغات
کادر بسته ، نمای باز - مطالب آبان 1391
کادر بسته ، نمای باز
و خدایی که در این نزدیکیست ...

تدوین تداومی
ارسال در تاریخ 30 آبان 91 توسط مصطفی صفری
در تدوین تداومی که بر مبنای وابستگی نماها است ، تمایل به روایت مدوام و بی وقفه وجود دارد و ظاهراً سیر طبیعی زندگی را دنبال یا تقلید می کند. از این رو آن را تدوین روایتی (Narrative Editing) نیز می گویند.


البته در موارد خاصی  نیز می توان از تفاوت ابعاد دو نما چشم پوشی نمود و دو نمای کاملا متجانس و یا همانند را به هم پیوند (برش) زد ، در این صورت یکی از دو حالت زیر پیش می آید:


1-     اگر هر دو نما حرکت داشته باشد ، پرش خواهیم داشت و به اصطلاح پرش از نوع پرش (Jump Cut) است.


2-     اگر دو نما فاقد حرکت باشند ، در این صورت از لحاظ بصری هیچ تغییری در تصویر فیلم دیده نمی شود.


در تدوین تداومی نمای دوم معمولا وابسته به نمای اول است، به این معنا که نمای دوم الزاماً باید از پی نمای اول به نمایش در آید. 


در این گونه تدوین دو نما از لحاظ ابعاد ، با وجود تفاوت محسوس ، باید شباهت ها با فصل مشترک های گرافیکی یا بصری داشته باشند. یعنی چیزی یا بخشی از فضای نمای اول باید در نمای دوم (یا بالعکس ) دیده شود. مثل صحنه ای واحد که با عمق های متفاوت از چند زاویه فیلمبرداری شده است. 


آندره بازن تدوین تداومی رایج در سینمای کلاسیک هالیوود را «تدوین تحلیلی» Analytic Editing نامگذاری کرده است .


نوین تصویر




طبقه بندی: تدویـــن، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما
توصیه هایی برای تدوین
ارسال در تاریخ 30 آبان 91 توسط مصطفی صفری

امروزه بعضی از تکنیکهای تولیدات تلویزیونی توجهات بسیازی را به سمت خود جذب می نمایند ، به خصوص در کارهای داستانی و درام که این کار سبب می شود توجه بیننده از پیام اصلی داستان منحرف شود و به سمت تکنیک به کار رفته در کار انتقال یابد.


افرادی که به صورت حرفه ای این کار را دنبال می نمایند - شاید درست باشد که انها را صنعتگران این هنر بخوانیم- می دانند که تکنیکهایی در کار تولیدی درست هستند که در کار دیده نشوند یا هنگامی که انها (تکنیکها) به چشم اکثر بینندگان نیاید.


به هرحال در روزگاری که ما در آن به سر می بریم در موزیک ویدیوها ، کارهای تبلیغاتی تکنیکهایی به کار می رود که در جهت اغوا نمودن بیننده و یا هیپنوتیزم کردن او پیش می روند.


 قبل از ۲۰۰۳ ، بینندگان عادت نداشتند مجموعه ای از افکتهایی که توسط سیستمهای دیجیتالی به مانند سیستم زیر که نشان داده شده است ، تولید شده است را بپذیرند. پیش بینی این نکته که این نوع تدوین پر زرق و برق بر جذابیت کارها می افزایند یا اینکه برای خودنمایی تکنیکهای تلویزیونی به کار می رود سخت است.




ادامه مطلب
طبقه بندی: تدویـــن، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما
تاریخچه تدوین
ارسال در تاریخ 30 آبان 91 توسط مصطفی صفری
برادران لومیر در ابتدا از هر اتفاق ساده ای که بنظرشان جالب توجه بود فیلم برداری می کردند.
 
آنها دوربین فیلم برداری را دستگاه ثبت کننده ای می دانستند که تنها برتری آن نسبت به دوربین عکاسی ضبط حرکت بود. با اینکه برادران لومیر در بیشتر فیلمهایشان رویدادهای ساده و تمرین نشده را ضبط می کردند اما در آبیاری باغبان یا باغبانی که خیس شد برای نخستین بار لحظه کمیکی خلق کردند و داستان بدینگونه بود که باغبانی مشغول آبیاری است.
 
پسرکی پایش را روی شیلنگ آب می گذارد . باغبان از قطع شدن آب تعجب می کند و توی شیلنگ را نگاه می کند که پسر بچه پایش را از روی شیلنگ بر می دارد و باغبان بیچاره خیس می شود. این رویداد و تحرکی که در آن وجود داشت برای جلب توجه تماشاگر برنامه ریزی شده بود.
 
فیلمهای ژرژ ملیس که در زمان تهیه نشانگر پیشرفت چشمگیری نسبت به کارهای پیشین بودند به خاطر ابتکار در خلق حقه های سینمائی برای نخستین بار در تاریخ سینما ماندگار شده اند.


ادامه مطلب
طبقه بندی: تدویـــن، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما
انواع تدوین
ارسال در تاریخ 30 آبان 91 توسط مصطفی صفری
انواع مونتاژ :

1- روایتی: در این مونتاژ داستان را بصورت روایتی بیان می کند.

2- ایده ای: در این روش با آرمانهای تصویری بیننده موضوع را درک می کند. در روسیه اشخاصی چون ایزنشتاین و پودوفکین کولشوف پیشرو روش ایده ای بودند.



ادامه مطلب
طبقه بندی: تدویـــن، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما
تدوین مستند به مثابه فرآیندی خلاق
ارسال در تاریخ 28 آبان 91 توسط مصطفی صفری
« فیلمسازی را بدان جهت دوست دارم که به من امکانی برای تدوین می دهد» 

کوروساوا

نوشتن دربارۀ مونتاژ به مثابۀ ساخت و انتقال یک حس است توسط کلمات، که نمی دانم امکان پذیر است یا نه ؟

آیا مونتاژ را می توان نوشت و پشیمان نشد ؟

آنچه که اتفاق می افتد این است که نه در سینما بلکه در همۀ هنرها ابتدا هنرمندانی می آیند ، آثاری خلق می شود بعضی ماندگار و بعضی از بین می رود و بعد تجربیات عینی و عملی انسانهای نخست رفته رفته علم می شود و هم از این روست که با خواندن این علوم هنری از آب در نمی آید و گویی فرایندی ست دست نیافتنی !

ولی این بدان معنی نیست که نمی توان قواعد و یا لااقل لوازمی برای بهتر شدن آثار هنری مدون کرد. از دیگر سوی تدوین چه باور کنیم چه نه قلب تپندۀ سینماست. جایی که بعد از رعایت نکاتی در هنگام ثبت تصاویر ، ساختار فیلم در می آید ، فیلم صاحب سبک می شود و دیدگاهی را نمایان می کند .



ادامه مطلب
طبقه بندی: تدویـــن، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما
(تعداد کل صفحات:7)      [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]