تبلیغات
کادر بسته ، نمای باز - فن برنامه سازی تلویزیونی- قسمت سوم
کادر بسته ، نمای باز
و خدایی که در این نزدیکیست ...

فن برنامه سازی تلویزیونی- قسمت سوم
ارسال در تاریخ 14 تیر 92 توسط مصطفی صفری
\/  تنظیم وضوح تصویر 
الف: روشهای واضح کردن تصویر 
1 ) به کمک حلقه وضوح که بر روی عدسی قرار دارد . 
2) به کمک دکمه ای که در یک طرف بدنه دوربین قرار دارد . 
3 ) به کمک دسته گردانی که در انتهای دسته پان قرار دارد . 
ب) لزوم تنظیم وضوح تصویر 
یک عدسی بیشترین وضوح را تنها در فاصله ای ارائه می کند که در آن نقطه واضح شده باشد هر چه از این نقطه که فاصله وضوح (FD) خوانده می شود دور شویم ، وضوح تصویری نیز به تدریج کاهش می یابد تا آنجا که تصویر محو شده و دیگر نمی توان آن را واضح دانست. 
ج) مشکلات واضح کردن تصویر 
واضح کردن عدسی زوم هنگامی که در حالت زاویه باز باشد عمل دقیقی نیست ، دلیل این امر عمق میدان قابل ملاحظه ای است که در این حالت وجود دارد و فاصله دقیق وضوح را به راحتی نمی توان دید . 
د) حداقل فاصله وضوح 
هر عدسی را می توان از گستره ای از بی نهایت تا سطحی که در فاصله کمی از دوربین قرار دارد واضح کرد . نزدیک تر از این سطح به دوربین وضوح تصویری وجود نخواهد داشت . این سطح را حداقل فاصله وضوح می خوانند . 

\/  دهانه عدسی 
تغییر دهانه عدسی دو عمل را به طور همزمان انجام می دهد : 
1 – تنظیم مقدار نوری ( روشنایی تصویر ) که بر لامپ دوربین ( سطح فیلم ) می تابد . 
2 – تغییر عمق میدان صحنه 
 

\/  فر نوردهی و فرو نوردهی 
اگر لامپ دوربین از بخشی از صحنه نور اضافی دریافت کند رنگهای آن بخش بیش از حد نور خورده و در یکدیگر مخلوط می شوند . در این حالت ، آن بخش از تصویر روشنایی خیره کننده ای پیدا کرده و اصطلاحا می سوزد . نوردهی صحیح از طریق تنظیم دهانه عدسی برای حصول بهترین جلوه تصویری انجام می شود . 
 

\/  عدد f تغییرات دهانه به کمک درجاتی انجام می شود . این درجات به عدد f یا عدد انتقالی( T ) معروفند . تغییر عدد f بر مقدار عبور نور از عدسی تاثیر می گذارد . اعداد f استاندارد روی عدسی عبارتند از 4/1 ، 2 ، 8/2 ، 5/3، 4، 6/5 ، 8 ، 11 ، 16 ، 22 ، 32 هر چه دهانه بازتر باشد عدد f کوچکتر می شود 
 

\/  دهانه های مورد استفاده 
عدسیهای با کیفیت بالا قادرند تصاویر واضحی در بازترین دهانه خود ایجاد کنند ، به خصوص هنگامی که به دلیل کمبود نور در محیط یا به منظور محدود کردن عمق میدان ( برای جدا کردن موضوع از سایر نواحی ) از این دهانه استفاده می شود . 
 

\/  صافیهای چگالی خنثی 
اگر مقدار نور موجود در صحنه با دیافراگم انتخابی شما سازگار نباشد و تغییر دهانه نیز عملی نیست معمولا از صافیهای چگالی خنثی کمک گرفته میشود . 
 

\/  حساسیت لامپ دوربین 
همه دوربین های تلویزیونی به یک حداقل نور کلی نیازمندند تا تصاویر شفاف و واضحی با درجه بندی رنگمایه ای خوب تولید کنند . شدتهای نوری مورد نیاز به حساسیت اصلی لامپ دوربین ، رنگ مایه های صحنه ، فضا سازی مورد نظر و عمق میدان مناسب بستگی دارد . 
 

\/  پایه های دوربین های سبک 
انعطاف در بهره برداری از یک دوربین به نحو قابل ملاحظه ای متاثر از پایه ای است که استفاده می کنید . 
 

\/  پایه های ثابت 
در بعضی از برنامه ها ، استفاده از پایه های کاملا ثابت مطمئن ترین و ساده ترین روش نصب دوربین است از انواع پایه های ثابت می توان سه پایه را نام برد که روی زمین قرار گرفته است و دوربین را در حالت متعادل حفظ می کند . 
 

\/  سه پایه چرخدار 
ساده ترین وسیله نصب دوربین سه پایه چرخدار است . حرکت دوربین بر روی سه پایه چرخدار به راحتی انجام می گیرد اما کنترل آن همیشه آسان نیست . 
 

\/  پدستال 
این وسیله رایجترین پایه های دوربین تلویریونی است و از قابلیت مانور فوق العاده ای برخوردار است . ارتفاع پدستال متغیر است و از 9% متر تا 8/1 متر بالا و پایین می رود . از مزایای پدستال این است که می توان ارتفاع آن را حین حرکت به اطراف تغییر داد . پدستال انواع گوناگون دارد و مهمترین آنها پدستال هوای فشرده ، پدستال هیدرولیکی ، پدستال تعادلی و پدستال میل لنگی را می توان نام برد . 
 

\/  جرثقیل کوچک 
(پانورام – دالی مین تن) در برنامه های تلویزیونی یا فیلمبرداری خارج از استودیو مورد استفاده قرار می گیرد . ارتفاع جرثقیل کوچک تغییر و گستره آن بیشتر از پدستال است (از 6% متر تا 2 متر) از مزایای جرثقیل کوچک عبور از موانع موجود در پیش زمینه (میز و صندلی) و امکان نزدیکی بیشتر به موضوع است 
 

\/  جرثقیل بزرگ
جرثقیلهای بزرگ انواع مختلفی دارند : 
جرثقیل شورای تحقیقات سینمایی که ارتفاعی بین 45 % متر تا 7/2 متر را می پوشاند و جرثقیلهای دیگری که به علت سنگینی و جثه بزرگشان روی ماشین سوار می شوند و ارتفاعشان از 1 متر تا 2/8 متر قابل تغییر است . 
 

\/  سکوهای هیدرولیک (بالابر ؛ جرثقیل سایمون) 
سکوهای بالابر هیدرولیکی قادرند ارتفاع دوربین را از 8/1 تا 30 متر تغییر دهند . از این سکوهای بالابر در تصویر برداری نماهای زاویه بالا و نماهای بسیار دور استفاده می کنند . 
 

\/  دوربین های کنترل از راه دور 
در برنامه هایی که تحرک کمتری دارند (اخبار و استودیوهای کوچک اعلان برنامه) می توان از دوربین های نصب شده بر پدستال استفاده کرد . سیستم کنترل دوربین از راه دور قادر است اطلاعات مربوط به کنترل 100 نما با تغییرات مفصلی پان و تیلت ، زوم ، وضوح دهانه یا ارتفاع پدستال را در حافظه خود نگه دارد .




طبقه بندی: برنامه سازی تلویزیون، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما