تبلیغات
کادر بسته ، نمای باز - فن برنامه سازی تلویزیونی- قسمت دوم
کادر بسته ، نمای باز
و خدایی که در این نزدیکیست ...

فن برنامه سازی تلویزیونی- قسمت دوم
ارسال در تاریخ 11 تیر 92 توسط مصطفی صفری

دوربین تلویزیونی 
 

* عدسی عدسی دوربین از مجموعه ای تک عدسیهای به هم پچیده ای تشکیل شده است که در محفظه ای لوله ای شکل قرار می گیرند . این تک عدسیها چنان طرح شده اند که هرگونه عیب اپتیکی را به حداقل برسانند ؛ بیراهی یا عدم تطابق کانونی به طور کلی دو نوع عدسی وجود دارد . عدسی های با فاصله کانونی ثابت وعدسیهای با فاصله کانونی متغیّر .


* سیستم عدسی 
1) عدسی با فاصله کانونی ثابت 
این نوع عدسی در هر فاصله ای از موضوع، تصویری با اندازه معین به دست می دهد . 

2) سیستم برجک عدسی

در این سیستم عدسی های متعددی با فاصله کانونی ثابت به کار رفته است که فاصله کانونی آنها با هم تفاوت دارد و هر یک بخش مشخصی از صحنه را می پوشانند .

3) عدسی زوم این عدسی فاصله کانونی متفاوت دارد بنابراین بدون تعویض عدسی یا حرکت دوربین می توان اندازه های مختلف تصویر را در محدوده گستره عدسی به دست آورد . 

4) فاصله کانونی 
زاویه پوششی یک عدسی و اندازه تصویر موضوع با فاصله کانونی عدسی بستگی دارد . 

5) زاویه عدسی 
تصویربردار به نماهایی که زوایای مختلف عدسی ارائه می کنند آشنا می شود و این زوایا در هر سیستم قطع تصویر یکسان خواهند بود . 

* واپیچیدگی پرسپکتیو: هنگامی به وجود می آید که زاویه عدسی دوربین با زاویه دید بیننده کاملا متفاوت باشد . زاویه دید بیننده در حدود 24 درجه و از چشم تا دو طرف پرده تلویزیون است . 

عدسی بلند کانون: با کمک عدسی بلند کانون یا عدسی طاویه باریک از فاصله نسبتا دور می توان بخشهای کوچکی از موضوع را انتخاب کرد . مزیت این عدسی هنگامی آشکار می شود که دوربین به علل ناهمواری، زمین، موانع سر راه، ثابت بودن دوربین و غیره قادر به نزدیک شدن به موضوع نیست . 

عدسی کوتاه کانون: این عدسی حتی زمانی که نزدیک موضوع باشد دید کلی و وسیعی از صحنه ارائه می کند . 

عدسیهای مکمل: در پاره ای از موارد اندازه عدسی با اهداف کارگردان در تصویر برداری متناسب نیست و کاهش افزایش زاویه عدسی ضرورت دارد . در چنین شرایط با اتصال عدسی مکمل به عدسی دوربین می توان فاصله کانونی و در نتیجه زاویه دید آن را تغییر داد . 

از پراستفاده ترین این نوع عدسیها میتوان عدسی مکمل مثبت را نام برد که به عدسی کلوزآپ یا عدسی کپی نیز معروف است . عدسی مکمل مثبت فاصله کانونی عدسی اصلی را کاهش داده و در نتیجه زاویه عدسی را بازتر می کند . عدسی مکمل منفی نتیجه ای معکوس دارد یعنی با نگاه داشتن آن در امتداد بازو، تصویری کوچک و مستقیم در آن تشکیل می دهد.

عدسی زوم 

1- گستره زوم 

پیشرفتهای تکنولوژیکی و طرحهای مبتکرانه اپتیکی موجب پیدایش عدسیهایی با فاصله کانونی متغیر عدسی زوم شده است . با استفاده از این عدسی می توان در محدوده گستره این تغییرات زوایای متنوعی را انتخاب کرد . با چرخاندن دسته ای که روی این عدسی قرار دارد زاویه عدسی تغییر می کند به طوری که میتوان تصویر نزدیکی از چشم انسان تهیه کرد . یا اینکه همه اندام او را در ناحیه کوچکی از تصویر قرار داد . 

2 – کاربرد عدسی زوم 
عدسی زوم محدودیتهای خاصی دارد : قیمت گزاف، پیچیدگی بیشتر، اتلاف نور، حجم و وزن زیاد . 
3 – مزایای عدسی زوم 
بزرگترین حسن عدسی زوم این است که به کمک آن می توان زوایای دلخواه را به سرعت انتخاب کرد . در صورتی که همان طور که یاد آور شدیم، در سیستم عدسیهای با فاصله کانونی ثابت، تغییر فاصله کانونی عدسی مستلزم تعویض عدسی است و از این رو وقت گیر است .

4 – معایب عدسی زوم
از آنجا که تغییر زاویه عدسیهای زوم به سادگی انجام می گیرد به تاثیری که این تغییرات بر جای می گذارند توجه چندانی نمی شود . در تغییر زاویه عدسی زوم پرسپکتیو به طرز نامناسبی واپیچیده می شود و زوایای مختلف احساس متفاوتی از عمق صحنه را القاء می کنند .

از دیگر معایب عدسی زوم می توان فقدان عملکرد ثابت در گستره زوم را نام برد. به طوری که در زوم به جلو وضوح تصویری تغییر کرده و روشنایی تصویر کاهش می یابد.

5 – افزایش گستره عدسی زوم 
گستره عدسیهای زوم محدود است و وسیع کردن آن اشکالات طراحی و ساخت را به دنبال خواهد داشت، از این جهت بعضی از سازندگان وسایل اپتیکی، عدسیهای مکمل افزایشی ( مثبت ) را برای تغییر گستره عدسی به نسبت 5/1، 2 یا 3 عرضه کرده اند .




طبقه بندی: برنامه سازی تلویزیون، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما