تبلیغات
کادر بسته ، نمای باز - فن برنامه سازی تلویزیونی - قسمت اول
کادر بسته ، نمای باز
و خدایی که در این نزدیکیست ...

فن برنامه سازی تلویزیونی - قسمت اول
ارسال در تاریخ 11 تیر 92 توسط مصطفی صفری

* اتاق كنترل تولید (اتاق فرمان)استودیو تلویزیونی از ورای پنجره شیشه ای دو جداره اتاق كنترل تولید دیده می شود. در بعضی از مراكز اتاقهای كنترل در سطحی بالاتر از استودیو قرار گرفته اند.
آنچه در این اتاقها بیش از هر چیز دیگر به چشم می آید مونیتورها (بازبین تصویر) هستند. این مونیتورها به طور پیوسته تصاویر دوربین های استودیو و سایر منابع تصویری استودیو را به نمایش می گذراند. 

* اتاق کنترل فنی تصویر (نودال): امروزه تنوع دوربین های پیچیده و حساس تلویزیونی شگفت آور است. اما معمولا در استودیوها از دوربین های بزرگ تر و سنگین تری استفاده می شود. این دوربین ها معمولا بر پایه هیدرولیک یا سه پایه چرخدار نصب شده و کابل چند رشته ای آنها از طریق پریز دیوار استودیو به واحدهای کنترل تصویر (ccu) که در اتاق کنترل فنی تصویر قرار دارند متصل می شود. در بعضی مراکز تلویزیونی، اتاق های کنترل فنی تصویر (نودال) و کنترل تولید (اتاق فرمان) در یکدیگر ادغام می شوند.

* اتاق کنترل صدا: اتاق کنترل صدا نیز در کنار اتاق کنترل تولید واقع است و بین آنها یک پنجره شیشه ای است. در این مکان، مسئول ترکیب صدا (صدابردار) پشت میز بزرگ کنترل صدا می نشیند. در اتاق کنترل صدا، شخص دیگری با دستگاههای پخش صفحه (گرامافون) و نوار صوتی کار می کند. از طرف دیگر، صدا بردار می تواند اشاره ها و فرمانهای کارگردان برنامه را نیز در زمینه هماهنگی کیفی صدا و تصویر از طریق سیستم ارتباط داخلی بشنود.

 

* تلویزیون چگونه عمل می کند: تصویب مطلوب بدیهی است اگر خواهان کیفیتی خوب برای تصاویر تلویزیونی باشیم آن را در وضوح کامل، رنگ طبیعی و معقول، گستره وسیع تر روشنایی، تصویرهای برجسته و صدای استودیو فونیک، جستجو خواهیم کرد.

* چگونگی عملکرد دستگاه تلویزیون: تصویر صحنه داخل استودیو از طریق عدسی بر صفحه کوچک لامپ دوربین می افتد. این صفحه دارای سطحی است که از هزاران نقطه ریز یا عناصر حساس به نور تشکیل شده است. هر نقطه این سطح بر حسب اینکه چه مقدار نور از چه بخشی از صحنه به آن می رسد دارای بار الکترونیکی می شود. بر روی این صفحه (فتوکاتد یا صفحه حساس) طرحی از نقاط دارای بار الکترونیکی پدید می آید که هر نقطه آن با سایه روشنهای صحنه متناسب است.

یک تفنگ الکترونیکی در داخل لامپ دوربین، باریکه مدادی از ذرات الکترونیکی تولید می کند. این باریکه نشانه گیر طرح نقاط دارای بار الکترونیکی روی صفحه حساس لامپ دوربین را جارو می کند. باریکه مزبور حین «جارو» صفحه حساس به صورت خطی، هر عنصر تصویری را در مسیر خود خنثی کرده و با این عمل جریان الکترونیکی متغیِّری ایجاد می کند.
 

تلویزیون رنگی: در تلویزیون رنگی، سطح لامپ گیرنده با طرحهای نقطه ای مرتبی از 3 نوع فسفر پوشیده شده است و هنگامی که باریکه الکترونیکی به آنها برخورد می کند تحریک شده و تشعشعهایی به رنگ قرمز، سبز و آبی ایجاد می کند. این رنگهای اولیه با یکدیگر جمع می شوند و گسترده وسیعی از رنگها را به وجود می آورند. هر رنگ را می توان به بخش های مختلف نور قرمز، سبز و آبی تجزیه کرد. از این رو برای بخش تلویزیونی یک صحنه به طریقه رنگی، آن را به رنگ های اولیه تجزیه می کنیم.
 

جزئیات تصویر: ریزترین جزئیاتی که در یک تصویر تلویزیونی قابل تفکیک است بدین گونه تعیین می شود که یک سیستم با چه سرعتی می تواند در فرآیند جاروزنی از یک رنگمایه دیگر تغییر می کند. این نرخ تغییر بر حسب فرکانس اندازه گیری می شود.




طبقه بندی: برنامه سازی تلویزیون، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما