تبلیغات
کادر بسته ، نمای باز - درس های دیوید گریفیث
کادر بسته ، نمای باز
و خدایی که در این نزدیکیست ...

درس های دیوید گریفیث
ارسال در تاریخ 6 اسفند 91 توسط مصطفی صفری

داستان‌های سینمایی و تلویزیونی، همه با پرسش و پاسخی شکل می گیرند. شما اگر بتوانید به همه پرسش ها پاسخ دهید یعنی اینکه به اجزای فیلمنامه تان مسلط هستید و فرایند نوشتن پس از آن خیلی سریع خواهد بود.

در سطح داستان، باید بپرسید:

· داستان من واقعاً در مورد چیست؟

· چه چیزی می‌خواهم بگویم؟

· قلاب بزرگ داستان چیست؟

· چه چیزی داستان را سینمایی (یا تلویزیونی) می‌کند؟

· چرا خیلی بهتر از هر چیز دیگری است که تا به حال دیده‌ام؟

· آیاحاضرم برای دیدنش پول بدهم؟

 

در سطح شخصیت باید بپرسید:

گره‌افکنی:

موقعیت

· شخصیت اصلی من کیست؟

· چه می خواهد؟

· چگونه می‌‌توانم نشان دهم که چه می‌خواهد؟

· احتیاج دارد چه چیزی را درباره دنیا یا خودش بیاموزد تا به چیزی که می‌خواهد دست یابد؟

· چگونه می‌توانم به‌طور تصویری نشان دهم که به چه چیز احتیاج دارد؟

 

افزایش تعارض

· چه کسی رودرروی او قرار گرفته است؟

· مخالفان چگونه به شخصیت اصلی حمله می‌کنند و ضعف‌های او را نشان می‌دهند؟

· ‌چرا شخصیت اصلی در مقابل تغییر مقاومت می‌کند و از مواجه با ضعف‌هایش روی‌گردان است؟

· سطح چالش چگونه افزایش می‌یابد؟

· چه چیزی چالش را شخصی می کند؟

· آیا تعارض افراطی می‌شود و حتی دوستان را مجبور به شروع به رها کردن شخصیت اصلی می‌کند؟ (اگر نه، باید اینطور بشود!)

· چگونه بالاخره شخصیت اصلی مجبور می‌شود با ضعف‌هایش روبرو شود و به فکر تغییر درونی بیفتد؟

 

گره گشایی:

رفع مشکل

· چرا شخصیت اصلی برمی‌گردد تا آخرین تلاش را برای شکست دشمنش انجام دهد؟

· آیا هنوز آن چیزی را که در ابتدا انجام داد می‌خواهد، یا شروع به درک این می‌کند که تا هدف یا رویکردش را به زندگی تغییر ندهد، هرگز پیروز نخواهد شد ؟

 

· کدام انتخاب‌های اخلاقی‌ای که باید در کشمکش‌های نهایی انجام دهد، در نهایت باعث بیرونی شدن کشمکش بین آنچه که می‌‌خواهد و آنچه که احتیاج دارد می‌گردد؟
· چگونه شخصیت اصلی در اوج و رفع مشکل فیلم، شکاف بین آنچه می‌خواهد و آنچه احتیاج دارد را می‌بندد؟

 




طبقه بندی: فیلمنامه، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما