تبلیغات
کادر بسته ، نمای باز - تولید فیلم با هزینه کم
کادر بسته ، نمای باز
و خدایی که در این نزدیکیست ...

تولید فیلم با هزینه کم
ارسال در تاریخ 6 اسفند 91 توسط مصطفی صفری

میانگین هزینۀ یک فیلم عادی هالیوودی، بیش از یکصد میلیون دلار است و پیش از آنکه فیلم افتتاح شود، چیزی ما بین سه تا شش برابر این مبلغ صرف بازاریابی فیلم می شود.

اما فیلمساز همه جا هست، نه فقط هالیوود و نیاز به گفتن نیست که بودجه اکثر این فیلمسازان به گرد پای استودیوهای هالیوودی هم نمی رسد. حال، آیا می توان با پول کم و یا حتی بدون پول، فیلم خوب ساخت؟

البته که می شود. اما آیا ممکن است فیلم های کم بودجه به نظر نامرغوب بی آیند؟ البته، و این چیزی است که باید مراقبش باشید. فیلم را می توانید طوری بسازید که به نظر آید پول کافی داشته اید و این مهارتی است که می توانید بیاموزید. همه اش بستگی به نمایش ارزش تولید دارد. متوجه حرف من نمی شوید؟ به خواندن این مقاله ادامه دهید...

از زمان پیدایش دوربین های دیجیتالی، بخصوص مینی دی وی، فیلمسازی برای علاقه مندان بسیار قابل دسترس تر شده است. این روزها برای ساختن فیلم، نیازی به اجاره دوربین های گران قیمت و یا خریدن هزاران متر فیلم ندارید. تنها چیزی که احتیاج دارید، اشتیاق و یک دوربین دیجیتالی است.
حال برای آنکه به نظر برسد پول بیشتری صرف فیلم کرده اید، در اینجا فهرستی از چند لازمۀ دیگر را متذکر می شویم. بالاخره می خواهید فیلم تان حرفه ای به نظر برسد، مگر نه؟

فیلم نامه

اولین چیزی که در سفر فیلم سازی خود بدان نیاز دارید، یک فیلمنامه (سناریو) است. فیلم نامه ای ارزشمند به شما فرصت خواهد داد، فیلمی با ارزش بسازید. خبر خوش این است که نوشتن فیلم نامه ای ارزشمند رایگان است و خبر بد این است که این کار آسان نیست. اما خوب، فیلم ساختن در هر حال کار آسانی نیست. اگر این خبر شما را دلسرد می کند، بهتر است این کار را کنار بگذارید و به خواندن فهرست برنامه های امشب تلویزیون اکتفا کنید، چون شما فیلم ساز نیستید.

بسیاری از فیلم سازها حرفه خود را با فیلم های کم بودجه آغاز کرده اند و ثابت کرده اند چطور می توان با پول کم خلاق و مبتکر بود. خلاقیت هیچ هزینه ای ندارد. اجازه بدهید عصارۀ خلاقیت های شما جاری شود، به خود زمان دهید و وقتی به فیلم نامۀ مطلوب رسیدید، برنامه ریزی فیلم برداری را آغاز کنید.

عوامل و تجهیزات

حال نوبت آن است که کادر و عوامل خود را انتخاب کنید، اما از آنجا که پول ندارید باید آنها را به حداقل برسانید. در این صورت علاوه بر هزینۀ کم تر، مدیریت و هماهنگ کردن شان هم آسان تر خواهد بود. قاعدتا یک فیلم بردار/مدیر فیلم‌برداری، یک صدابردار و یک پادو کافی خواهد بود]...[ از آنجا که فیلم کم بودجه ای می سازید، احتمالا با افرادی کم تجربه، اما مشتاق کار خواهید کرد. بسیاری از فیلم بردارها، تجهیزات خود را دارند، از این رو تلاش کنید طوری با آنها قرار بگذارید که بیشترین تجهیزات را به ارزان ترین قیمت بگیرید. بسیاری از فیلم بردارها با دریافت هزینه های اولیه و یک نسخه از فیلم نهایی که در آخر به آنها هدیه می کنید، راضی خواهند شد، بخصوص اگر دربارۀ پروژه تان شور و اشتیاق واقعی داشته باشید و بتوانید با ارائه فیلم نامه و تعریف چشم اندازی که در نظر دارید، هیجان آنها را برانگیزید. تجهیزاتی مانند نور، ژل رنگی، سه پایه و غیره برای فیلم شما ضرورت دارند، در حالی که جرثقیل/وسایل حرکتی و ریل برای حرکت سینمایی روان بسیار عالی هستند. این برای فیلم شما ایده آل است و به نظر خواهد رسید پول بسیار زیادی خرج فیلم کرده اید، در صورتی که چنین نبوده است.(منظور من از نمایش ارزش تولید همین است.)

بازیگران

در صنعت فیلم سازی، برخی آنها را "وسایل صحنۀ ناطق" خوانده اند، اما قدرت بازیگری آنها فیلم تان را یا می سازد یا می شکند. اگرچه رابرت دنیرو و آل پاچینو گیرتان نخواهد آمد اما به اندازه کافی بازیگران با استعدادی هستند که در انتظار فرصت مناسب نشسته اند و حاضرند در ازای پرداخت هزینه های اولیه شان و یک نسخه نهایی از فیلم تان که به آنها هدیه خواهید کرد، برایتان ایفای نقش کنند. این برای آنها مهم است چون به عنوان بازیگر می خواهند تعداد فیلم هایی را که در آن ایفای نقش کرده اند، گسترش دهند. اگر بازیگر نمی شناسید نگران نشوید، اما از به کار گرفتن دوستان و خویشان و مادرتان و...خودداری کنید.

خلاصۀ کوتاهی از فیلم تان بنویسید تا استعدادها را جلب کنید و یک روز را صرف جذب بازیگر کنید. در چنین روزی نمی توانید انتظار داشته باشید بازی آنها دقیقا همان چیزی باشد که دنبالش هستید، چون آنها شخصیت مورد نظر شما را با جزئیات کافی نمی شناسند و وقت کافی نیز با شما، کارگردان، صرف آماده سازی خود نکرده اند. 

به دنبال شخصیت هایی باشید که کارکردن با آنها برایتان راحت است و جرقه ای در آنها حس کرده اید که در مقایسه با رقبا، توجه تان را بیشتر جلب کرده است. پیشنهاد: مراقب بازیگران کم تجربۀ تئاتر که می خواهند وارد عرصۀ فیلم شوند، باشید. بازی آنها به احتمال زیاد...خب تئاتری است دیگر...و این برای فیلم تان که در آن ظرافت و ریزه کاری از اهمیت فراوان برخوردار است، مطلوب نیست. به یاد داشته باشید؛ (کمتر بیشتر است) منظور نویسنده این است که رویکرد مینی مالیستی مطلوبتر است- م.

لوکیشن

هزینه لوکیشن به راحتی می تواند بودجۀ فیلم را تمام کند اما از آنجا که شما بودجه ای ندارید، این در مورد شما صدق نمی کند. حتی فیلم هایی مانند "گم شده در ترجمه" ساختۀ سوفیا کوپولا و فیلم بسیار عالی "پی.آی" به سبک پارتیزانی ساخته شده اند- شما نیز باید همین کار را بکنید. 

اگر فیلم شما نیاز به یک لوکیشن درونی دارد (مانند دفتر کار و یا فروشگاه...) از دوستان، خویشان، دوستان دوستان، خویشان دوستان و دوستان خویشان کمک بگیرید. به آنها بگویید در ازای استفاده از محل آنها در تیتراژ نام شان را خواهید آورد. از آنها دعوت کنید شما را در حال فیلم برداری ببینند و این حس را به آنها بدهید که بخشی از کار هستند.

وسایل صحنه و طرح تولید

شما باید از آنچه دارید نهایت استفاده را ببرید. شما پولی برای خرج کردن ندارید بنابر این حتی الامکان خلاقیت به خرج دهید. از اشیاء و وسایلی که در دسترس تان هست استفاده کنید و آنها را بخشی از فیلم خود سازید. به هر چیزی که در دسترس تان هست فکر کنید و اجازه دهید خیال تان پرواز کند. فکر کنید چطور می توانید از دارایی هایتان بهترین استفاده را ببرید. وقتی روبرت رودریگس "ال ماریاچی" را می ساخت، فهرستی از هر چیز جالبی که در دسترسش بود تهیه کرد، از جمله یک اتوبوس، یک زندان قدیمی و یک لاک پشت؛ او فیلم نامه اش را پیرامون اینها نوشت و فیلمی ساخت که جایزه های فراوان دریافت کرد و زندگی حرفه ای اش را در هالیوود جا انداخت. چه چیزهایی در زیرزمین خانۀ شما پنهان مانده است؟

برنامه تان را بنویسید و شروع به فیلم برداری کنید

خوب، اکنون که بازیگران، عوامل، تجهیزات، لوکیشن، فیلم نامه و وسایل صحنه را آماده کرده اید، وقت فیلم برداری فرا رسیده است. حال باید برنامه ای تعبیه کنید تا بدانید از چه چیزی در چه زمان و در کجا فیلم برداری خواهید کرد.

سایت Dependent films منابع فراوان و بسیار مفید (و البته رایگان) دارد که به شما کمک می کند برای فیلم تان برنامه ریزی کنید و آمادۀ اولین فراخوان "حرکت" از طرف کارگردان (خود شما) باشید. به یاد داشته باشید عوامل و بازیگران پولی دریافت نمی کنند بنابراین زمان برنامه شما هر چه کوتاه تر باشد، کسانی که به طور رایگان کار می کنند رغبت بیشتری به کار خواهند داشت. برای آنکه فیلم تان را در مطلوب ترین زمان ممکن فیلم برداری کنید، باید شناخت روشن و ژرف از فیلم تان داشته باشید. باید یک به یک پلان ها، زاویه ها و زمان کات ها را بشناسید. وقتی بینش شما شفاف و واضح شد، فهرستی از پلان هایی را که فیلم تان را جمع می کند، تهیه کنید. 

به طور مثال بازیگر شما در حال ایفای نقش در یک پلان تک نفره است: نیمه اول آن Medium Shot (از کمر به بالا است)؛ دومین پلان که بخش مهیج تری از این نمایش تک نفره است، به صورت کلوز آپ (صورت و گردن) فیلم برداری می شود. به جای آنکه این پلان تک نفره را از هر دو زاویه بگیرید، صرفا زاویه Medium را تا جایی که مطمئن هستید می خواهید زاویه را عوض کنید، بگیرید و در این مقطع برای کلوز آپ زوم کنید. بدین ترتیب بازیگر اذیت نمی شود و شما هم دو نیمه دارید که پس از تدوین به نظر خواهد رسید دم و دستگاه بیشتری برای فیلم برداری داشته اید.

پیشنهادی برای تدوین: نگذارید تماشاچی زوم کردن را ببیند، بنابراین در طول مدت زمان زوم، از به اصطلاح cutaway یا insert استفاده کنید. در این مورد کات به واکنش شخص مقابلی خواهد بود که طرف صحبت بازیگر شما است. این یکی از روش هایی است که رودریگس از آن استفاده می کند و یکی از دلایلی است که او با کمتر از یک سوم هزینۀ معمول (هفت میلیون دلار به جای سی میلیون دلار) می تواند در هالیوود فیلم های اکشن بسازد.

اگر شما قادر به پرداخت هزینۀ بازیگران و عوامل نیستید و یا نمی توانید آنها را قانع کنید برای مدت زمان طولانی به طور رایگان کار کنند، باید از این شیوه استفاده کنید. تکرار می کنم این مستلزم زحمت بسیار است اما از پرداخت هزینۀ پولی و زمانی جلوگیری خواهد کرد و این دو چیزی است که شما امکان پرداختش را ندارید. وقتی پلان ها را به هم چسباندید، به نظر خواهد رسید از دم و دستگاه فیلم برداری بهتری استفاده کرده اید و پول و وقت بیشتری در اختیار داشته اید...به اصطلاح نمایش ارزش تولید بازمی گردم (گفتم که در آخر آن را درک خواهید کرد).

پس تولید

بسیاری از فیلم سازها تدوین را رضایت بخش ترین مرحلۀ این فرایند می دانند، چون در اینجاست که رویای شما در برابر چشمان تان به واقعیت می پیوندند. در این روزها شما دیگر نگران ظهور فیلم، چاپ و یا وصل کردن نوار فیلم نیستید و با یک کلیک ماوس (خب باشد، چند کلیک ماوس) تدوین انجام می شود. کات (حذف) کردن را با کامپیوتر بیاموزید. با استفاده از پی سی و یا مکینتاش خود می توانید نرم افزارهای تدوین را نصب کنید و شروع به کات کردن کنید. 

البته شما پول فراوان برای خریدن نرم افزارهای خیره کنند ندارید، اما خوشبختانه مردمان مهربانی در شرکت های آدوبی و آوید هستند که نسخه های رایگان ساختارهای شان را در وب سایت های خود به طور رایگان عرضه می کنند. این نرم افزارها برای کات کردن فیلم شما کافی هستند تا به فاینال کات (کات نهایی) برسید. اگر خودتان مجهز به کامپیوتر نیستید، چرا در یک کلاس تدوین ثبت نام نمی کنید تا تدوین کردن را بیاموزید؟ می توانید از فیلم تان به عنوان پروژۀ کلاس استفاده کنید. 

پیشنهاد: برای آنکه فیلم تان سینمایی تر شود آن را به قطع 16:9 بگیرید(تا بالا و پایین صفحۀ نمایش نوارهای مشکی داشته باشید.) و اگر احساس می کنید این کار برای تان راحت نیست، می توانید با همان قطع 4:3 فیلم برداری کنید و نوارهای مشکی را بعداً روی آن بیندازید.

پایان

کار ارزشمند با دست خالی هم امکان پذیر است. چند سال قبل، دو فیلمساز اهل ناتینگهام فیلمی ساختند به نام (در غیبت او)‘In Absentia’.آنها پول کمی هزینه کردند و ابتکار زیاد به خرج دادند و در جشنواره های سراسر دنیا بسیار موفق بودند. شین مدوز که اهل ناتینگهام است فیلم هایی ساخته است مانند "پول رانی کجاست؟" بودجه ناچیز او ده پوند بود، برای فیلمی که زندگی حرفه ای اش را روی غلطک انداخت. شما برای ابتکار به خرج دادن و ساختن فیلم های هیجان انگیز و جالب به پول نیاز ندارید. در واقع کار کردن با بودجۀ کم می تواند بسیار رهایی بخش باشد. شما می دانید که پولی برای هزینه کردن ندارید، بنابر این واقعیت را بپذیرید و تمام وجودتان را به کار گیرید و تا سرحد امکان ابتکار به خرج دهید.

به امید فیلم نامه خوب، فیلم برداری خوب و تدوین خوب...




طبقه بندی: کارگردانی، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما