تبلیغات
کادر بسته ، نمای باز - نحوه دکوپاژ کردن
کادر بسته ، نمای باز
و خدایی که در این نزدیکیست ...

نحوه دکوپاژ کردن
ارسال در تاریخ 6 بهمن 91 توسط مصطفی صفری
برای دکوپاژ تصویربرداری (Shooting) قبل از هر چیزی باید فرم دکوپاژ را تهیه کنید خودتان هم می توانید طراحی کنید, خیلی ساده است. 

گام آغازین برای دکوپاژ یک سکانس این است که ابتدا باید از خود چند سؤال بپرسیم:

- سکانس مورد نظر در چه موقعیت زمانی و مکانی اتفاق می افتد؟ 

- هدف از این سکانس چیست؟ 

- سکانس چه چیزی را می خواهد به مخاطب انتقال دهد؟ 

- این سکانس چه تأثیری روی مخاطب دارد؟

بعد از پیدا کردن پاسخ سؤالات مربوطه که باید به پاسخهای روشنی رسیده باشیم با پیروی از اصول میزانسن (Mise en scene) ، میزانسن کاراکتر را تجسم و یادداشت می کنیم، کاراکتر ما دراز کشیده یا نشسته ؟ لم داده یا ایستاده ؟ مسیر نگاه و حالتهای مختلف اعضا بدن را مشخص می کنیم.

بعد با توجه به اصول پیام شناسی موقعیت کاراکتر (Character) را نسبت به آکسسوار (وسایل صحنه) مشخص می کنیم و در صورت نیاز نحوه استفاده از آنها را یادداشت می کنیم. 

البته شاید پلان اول سکانس ما بدون کاراکتر باشد مثلاً نمای عمومی شهر در شب یا نمای عمومی یک آپارتمان باشد. که در اینصورت به ثبت مراحل اولیه که توضیح داده شد نیازی نیست. 

سپس Set Up یعنی جای دوربین را مشخص می کنیم. از مهمترین نکات کارگردانی انتخاب جای صحیح دوربین است که در چه موقعیتی نسبت به کاراکتر یا به طور کلی سوژه قرار بگیرد. 

بعد اندازه نما را مشخص می کنیم که Long Shot (نمای باز) باشه یا Tight Shot (نمای بسته)؟ بازیگر در نمای Close Up یا در نمای Medium باشد؟ یا ... بعد در صورت نیاز مسیر حرکت بازیگر را یادداشت می کنیم و اگر خواستیم نحوه استفاده از ابزارهای حرکتی مثل Crane یا Travelling رو هم ثبت می کنیم.

معمولاً در برگه دکوپاژ نوع موسیقی، افکت ، آمبیانس(صدای محیط) و جلوه های ویژه را هم برای هر سکانس بطور جداگانه ثبت می کنند.

 یک نکته مهم: همیشه وقتی دکوپاژ می کنیم باید اول و آخر پلان را دقیقاً بدانیم تا به پایان مشخصی نرسیدیم پلان بعدی را دکوپاژ نکنیم. 

نکته اساسی دیگر اینکه آنقدر باید به دکوپاژهای متفاوت فکر کرد تا به دکوپاژ ایده آل رسید و این مستلزم فیلم دیدن البته فیلم خوب دیدن!!! 

از تمریناتی که توصیه می کنم تماشای صحنه هایی خاص از فیلمهایی که دوست دارید بصورت مکرر است و در این حال سعی کنید دکوپاژ آن صحنه ها را برای خود بنویسید و در مورد آن با استاد و یا شخصی حرفه ای بحث کنید.

 مراحلی که توضیح داده شد برای دکوپاژ پلان اول بود حالا برای پلان های بعدی با حفظ راکوردها باید همین سیکل رو طی کنیم. حفظ راکوردها حین ضبط از وظایف مهم منشی صحنه شما است، به همین خاطر به منشی صحنه حافظه کارگردان می گویند.



طبقه بندی: کارگردانی، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما