تبلیغات
کادر بسته ، نمای باز - اصول چهارده­گانه­ی آلبرتو کاوالکانتی
کادر بسته ، نمای باز
و خدایی که در این نزدیکیست ...

اصول چهارده­گانه­ی آلبرتو کاوالکانتی
ارسال در تاریخ 27 آذر 91 توسط مصطفی صفری

درباره­ی بایدها و نبایدهای کلی فیلم­سازی مستند، آرا و نظریات متعدد و متفاوتی وجود دارد و هر کس از زاویه­ی نگاه خود به این مسئله پرداخته است. با این حال برخی اصول و مبانی هستند که قدمت و ماندگاری بیشتری دارند و از پشتوانه­ی تجربی بالاتری نیز برخوردارند.

از جمله­ی این مبانی بنیادین که به نوعی قانون اساسی مستندسازی به حساب می­آید اصول چهارده­گانه­ی آلبرتو کاوالکانتی است که ماحصل سال­ها تجربه­ی این فیلم­ساز کلاسیک در مقوله­ی مستندسازی بوده و اگرچه نمی­توان آن را به طور کامل قطعی و مسلم فرض کرد و تخطی از آن را ناممکن دانست اما در عین حال نمی­شود به راحتی برچسب سلیقه­ای بودن به آن چسباند و مورد بی­اعتنایی قرارش داد.

در این­جا مجال آن نیست که متن کامل و مشروح این اصول عیناً نقل شود اما می­توان برآیند کلی هر اصل را در جملاتی کوتاه خلاصه نمود و به نموداری کلی از قواعد دستوری کاوالکانتی رسید که راهنمای خوب و آموزنده­ای برای نوآموزان مقوله­ی فیلم­سازی مستند است. 

توضیح بیش­تر درباره­ی این اصول، تکرار مکررات بوده و ضمناً به خاطر سپردن نکات مطرح شده را نیز دشوار می­کند. پس به بیان فهرست­وار این اصول اکتفا می­کنیم.

·       موضوعات عمومی را برای فیلم­برداری انتخاب نکنید؛ می­توانید مقاله­ای درباره­ی خدمات پستی بنویسید، اما تنها باید از یک نامه فیلم­برداری کنید.

·       سه عامل اساسی فیلم عبارتند از: عامل اجتماعی، شعر، و تکنیک. از این اصل عدول نکنید.

·       وقتی از سناریویی فیلم تهیه می­کنید به سناریو و یا فرضیاتی که در ذهن خود دارید متکی باشید. فیلم­برداری در حقیقت، دوباره­سازی فیلمی است که پیشتر با سناریوی مکتوب ساخته شده است.

·       به دیالوگ اطمینان نکنید. تلفیق صدا و تصویر باید قصه­گوی فیلم شما باشد.

·       هر نما جزئی از یک صحنه است و صحنه جزئی از کل فیلم؛ زیباترین نماها اگر در جای مناسب خود قرار نگیرند از مبتذل­ترین نماها نیز بدتر هستند.

·       بدون دلیل، زاویه­ی بخصوصی برای دوربین انتخاب نکنید. زاویه­ی غلط می­تواند احساس فیلم را مغشوش و خراب کند.

·       از برش­های سریع بپرهیزید؛ ریتم تند به همان اندازه مطنطن و ناصواب است که ریتم کند.

·       زیاد از موسیقی استفاده نکنید. گوش تماشاچیان از شنیدن آن خسته شده و دیگر به آن توجهی نمی­کنند.

·       از صدای سینکرونایز شده کم­تر استفاده کنید. صدای مکمل بهترین صدای متن فیلم است.

·       به افکت­های تصویری زیاد توجه نکنید. «دیزالو» و «فید» در حکم ویرگول و نقطه هستند که عبارات (صحنه­ها) را به هم ربط می­دهند یا پایان آن­ها را مشخص می­کنند.

·       فقط در مواقعی که مایلید نقطه­ی اوج موضوعی را نشان دهید از کلوز­آپ استفاده کنید. استفاده­ی زیاد از کلوزآپ اهمیت آن را کم می­کند.

·       از پرداختن به روابط انسان­ها با یکدیگر غافل نشوید؛ عوامل انسانی به زیبایی چشم­اندازهای طبیعی هستند.

·       از ابهام بپرهیزید. یک سوژه­ی حقیقی باید در عین دراماتیک بودن، سادگی و وضوح داشته باشد.

·       فرصت­هایی را که برای تجربه­اندوزی پیدا می­کنید، غنیمت بشمارید؛ حیثیت فیلم مستند تنها بر پایه­ی تجربه استوار است. بدون تجربه، فیلم مستند خواهد مرد.




طبقه بندی: سینمای مستند، 
دنبالک ها: منبع،
نظرات شما